يکشنبه، 21 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

حسین فرهادپور

حسین فرهادپور
سال 1317 شمسى شهر زیبا و ساحلى نوشهر شاهد تولد كودكى شده بود كه بعدها یكى از هنرمندان خوب و بى‏ادعا گردید، وى كه حسین فرهادپور نامیده شده بود دوران كودكى را در همین شهر ساحلى مازندران گذراند و از همین دوران هم به موسیقى محلى زادگاهش استان مازندران و پس از طى دوران طفولیت به موسیقى وطنش ایران و سازهاى ملى و سنتى آن و نواختن آنها علاقه پیدا كرد. وى براى این كه به خواسته‏ى خود جامه‏ى عمل بپوشاند به هنرستان موسیقى ملى كه سرپرستى آن با شادروان روح‏اللَّه خالقى بود رفت و در این هنرستان ثبت نام مى‏كند و پس از طى دوره‏ى هنرستان با نمره‏ى قبولى بیست كه از آقاى جواد معروفى دریافت مى‏كند قبول و در سال 1337 از این هنرستان فارغ‏التحصیل مى‏گردد. وى ابتدا ویولن را نزد استاد صبا، محمود ذوالفنون و سپس على تجویدى آموخت و نزد حسین تهرانى مدتها به فراگیرى ضرب به عنوان پایه موسیقى ایرانى مى‏رود و از محضر شادروان تهرانى استفاده مى‏برد. حسین فرهادپور در نوجوانى كه مصادف با شروع برنامه‏ى «گلها» بود با این برنامه همكارى خود را آغاز كرد و در سال 1339 پس از خاتمه‏ى خدمت مقدس نظام وظیفه به استخدام وزارت فرهنگ و هنر وقت درآمد و ضمن تدریس موسیقى در آموزشگاههاى كشور و همكارى در اركستر استاد فرامرز پایور و استفاده از محضر او به سرپرستى اركسترى انتخاب مى‏گردد. فرهادپور ساز «قیچك» یا «غژك» را كه سازى است محلى و ساز دوم او به حساب مى‏آید به دوستداران سازهاى محلى بیش از پیش معرفى و شناساند. وى آهنگهاى متعددى جهت سریالهاى تلویزیونى و سینمایى، چه پیش از انقلاب و چه بعد از آن ساخته و در سال 1361 نیز موفق به اخذ لیسانس در رشته‏ى سازهاى ملى و موسیقى ایران گردید كه در این رابطه خود را مدیون بیش از حد استاد على تجویدى مى‏داند. فرهادپور براى شناسایى موسیقى سنتى ایران، مسافرتهاى متعددى به كشورهاى: فرانسه، ایتالیا، شوروى، چكسلواكى، مجارستان، رومانى، لهستان، تونس، مراكش، الجزایر، مصر، كویت، بحرین، افغانستان، پاكستان، بنگلادش و ژاپن نموده و جهت اشاعه و تدریس (قیچك) این ساز محلى كلاس خصوصى دارد كه شاگردانى را تعلیم مى‏دهد. از كودكى به نواختن و ضربه زدن روى میز و سینى و غیره داشت و از هر فرصتى كه برایش پیش مى‏آمد براى ضربه زدن به صورت ریتمیك استفاده مى‏برد و از مخالفت بزرگترها هم كه هرچند گاه با آن مواجه مى‏شد ابایى نداشت ولى سعى داشت دور از چشم آنان به كار خود ادامه مى‏داد، این علاقه عاقبت وى را به نواختن ضرب كشاند و یكى از هنرمندان باارزش كشور گردید.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
حکمت | هم نشینی با دانشمندان / استاد توکلی
play_arrow
حکمت | هم نشینی با دانشمندان / استاد توکلی
تصاویری از عملیات پدافندی مقابل بمب سنگرشکن در نطنز
play_arrow
تصاویری از عملیات پدافندی مقابل بمب سنگرشکن در نطنز
مهدی طارمی دربی میلان را به آتش کشید
play_arrow
مهدی طارمی دربی میلان را به آتش کشید
ماجرای استعفای نخست وزیر کانادا
play_arrow
ماجرای استعفای نخست وزیر کانادا
تصاویر باورنکردنی از پرواز یک مرغ در یک مسافت طولانی
play_arrow
تصاویر باورنکردنی از پرواز یک مرغ در یک مسافت طولانی
کاهش انرژی با عایق نانویی
play_arrow
کاهش انرژی با عایق نانویی
ویدیویی با بازدید میلیونی؛ سرسره بازی یک کلاغ روی برف!
play_arrow
ویدیویی با بازدید میلیونی؛ سرسره بازی یک کلاغ روی برف!
خاطره‌ای عجیب از رزمنده جانباز دفاع مقدس
play_arrow
خاطره‌ای عجیب از رزمنده جانباز دفاع مقدس
رفتار شهید کاظمی زمانی که متوجه سرماخوردگی یک سرباز شد!
play_arrow
رفتار شهید کاظمی زمانی که متوجه سرماخوردگی یک سرباز شد!
حیرت مقام اسرائیلی از میزان حجم جاسوسی اسرائلی‌ها برای ایران!
play_arrow
حیرت مقام اسرائیلی از میزان حجم جاسوسی اسرائلی‌ها برای ایران!
مراحل جذاب ساخت تابه استیل
play_arrow
مراحل جذاب ساخت تابه استیل
خاطره جالب دیپلمات ایرانی از جمله سفیر زن اسلواکی خطاب به او بعد از عدم دست دادن
play_arrow
خاطره جالب دیپلمات ایرانی از جمله سفیر زن اسلواکی خطاب به او بعد از عدم دست دادن
توضیحات دادستان رشت درباره حادثه گروگانگیری یک خانواده پنج نفره به مدت دو سال در گرگان
play_arrow
توضیحات دادستان رشت درباره حادثه گروگانگیری یک خانواده پنج نفره به مدت دو سال در گرگان
رمزگشایی از حرکت نمادین انگشت در دعای (یا مَنْ اَرْجُوهُ)
رمزگشایی از حرکت نمادین انگشت در دعای (یا مَنْ اَرْجُوهُ)
آغاز رزمایش پدافند مرکز هسته‌ای نطنز
play_arrow
آغاز رزمایش پدافند مرکز هسته‌ای نطنز